Polub ryby !


Jeśli wierzyć antropologom i teorii ewolucji, ryba jest jednym z najodleglejszych naszych antenatów, jako że jest ” życiem, które wyszło z wody”. Ale jest też jednym z pierwszych ” produktów żywnościowych”. Jeśli nie wiadomo kiedy zaczęło się wędkarstwo, rybołówstwo itp., to wiadomo, że w najdalszej prehistorii posługiwano się harpunami, przygotowanymi z kości-ości. Ryby jako „spiżarniany zapas” suszono na słońcu, a gdy odkryto ogień – zaczęto je też wędzić.

Kiedy pytano pewnego Japończyka, skąd się bierze  „okrągła szczupłość” i piękne gęste włosy u Japonek, odpowiedział: „bo żywią się głównie rybami morskimi i innymi owocami morza”.
Ryby nie tuczą ! Na przykład 100 g dorsza dostarcza zaledwie 70 kalorii, a szynki – około 340 kalorii.

Jest tylko jedno „ale”. Otóż po rybach pracownicy fizyczni dość szybko „są głodni”. Ryby są pierwszorzędnym źródłem białka, może lepszym od mięsa zwierzęcego, jako że białko ryb jest lżej strawne. Ponadto jest bogate w wapń, fosfor, magnez, a przede wszystkim, jeśli chodzi o ryby morskie, w jod. Ponadto ryby są bogate w witaminy A i D, niektóre mają witaminy z grupy B, tylko witaminy C nie mają, dlatego tą witaminę powinniśmy uzupełniać sokiem z cytryn, natką pietruszki i innymi źródłami witaminy C z warzyw i owoców.

Ogromnie ważne jest, że tłuszcz ryb morskich wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi, co nie znaczy, że starsi ludzie powinni zajadać się rybami ociekającymi tłuszczem. Wprost przeciwnie. Powinni raczej jadać ryby chude, gotowane, pieczone itp., bo takie są lekko strawne. Ryby smażone, jak wszelkie inne smażeniny, trzeba raczej wykluczyć z ich jadłospisu.

Do tłustych należą : węgorz – 27% tłuszczu – bardzo ciężko strawny, łosoś – 10% tłuszczu – bogaty w witaminy, ale trudno strawny, szczególnie wędzony, tuńczyk – 10-12% tłuszczu, również ciężko strawny, choć znakomity w smaku, makrela – 8% tłuszczu, śledź – 6% tłuszczu, karp – 3% tłuszczu, sardynki (bez oleju) i szproty – około 2% tłuszczu – bogate w witaminy, polecane dla młodych, ale niewskazane dla cierpiących na niestrawność.

Pstrąg ma zaledwie 1% tłuszczu i choć jest rybim luksusem, przynajmniej w smaku, nie należy do lekko strawnych.

Z ryb chudych, które zawierają mniej niż 1% tłuszczu, warto wymienić: szczupaka – bardzo lekko strawny, ale jak wszystkie ryby rzeczne ma sporo ości. Dorada ma mięso białe, chude, twarde, smaczne. Dorsza znacie – jest doskonały, o ile jest świeży i dobrze przyrządzony. Karmazyn  ma mięso białaworóżowe, bardzo smaczne, średnio tłuste. Bywa również jaskrawoczerwony, a na grzbietowej stronie głowy i koło skrzeli ma jadowite kolce, które trzeba ostrożnie usuwać. Kulbak czyli halibut biały, ma mięso średnio tłuste, bardzo smaczne. Flądra robi wrażenie tłustej, szczególnie świeżo wędzona, choć tłuszczu ma niewiele, jej mięso jest nie jest suche. Mięso  soli należy do najsmaczniejszych wśród wszystkich płastug, a może ryb w ogóle.

Ikra, mleczko ryb (nie mówiąc o kawiorze) – szczególnie śledzi, jest bardzo bogate w sole mineralne i witaminy, nie tylko w białko. Dlatego nie należy ikry odrzucać, ale odpowiednio przyprawioną podawać do spożycia. W małych ilościach mogą ją jadać wszyscy, od dzieci do starców. Jeśli chodzi o dorosłych, szczególnie mężczyzn – zawsze wierzono, że ikra (kawior) zwiększa temperament i wzmaga potencję. Ta wiara jest uzasadniona, jako że w ikrze bywa sporo witaminy E.
*
Mlecz i ikrę ze śledzi z „beczki” możemy wykorzystać …
… Mlecz i ikrę miksujemy ze śmietaną (36%) i sokiem z cytryny. Przyprawiony pieprzem sos podajemy do ziemniaków, pieczonej cielęciny lub zastępujemy nim majonez w sałatce warzywnej czy ziemniaczanej.

8 myśli na temat “Polub ryby !

    1. Rybka zdrowa w każdym calu, ale wiem, że też są i tacy co jej nie lubią, nie wiedząc o tym ileż ona jest warta.Pozdrawiam cieplutko.

      Polubienie

        1. A ja śledziki pojadam sobie jeszcze pomiędzy świętami. Nie lubie tylko tych kupionych, już zrobionych, wolę takie zrobione własnoręcznie … mniam! Lubię też wędzone szprotki i nie tylko szprotki i w ogóle lubię ryby … ;)Pozdrawiam serdecznie!

          Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s