Ćwicz zmęczone oczy




„Po to mam oczy, by samodzielnie oglądać świat,
nie potrzebuję innych”

autor: John Steinbeck

   Cały dzień siedzisz przed monitorem. Potem, dla relaksu, kilka godzin spędzasz przed telewizorem, czytasz książki i gazety. Nic dziwnego, że oczy w końcu się buntują. Pieką, łzawią, swędzą. Pozwól im odpocząć. Nawilżaj i gimnastykuj.
Oto ćwiczenia, które poprawią twój wzrok. Są prostym i przyjemnym zajęciem. Tyle na pewno warto zrobić dla swoich oczu, abyśmy potem mogli patrzyć na świat nimi, ale … sami.
 Pracujesz przy komputerze ?
Daj oczom odpocząć.

Co godzinę rób 5-minutową przerwę. Często mrugaj – to nawilża oko. Gdy oczy są zmęczone, zasłoń je na chwilę dłońmi.

Jak najczęściej odrywaj wzrok od monitora i patrz w dal, najlepiej na zieleń za oknem. Nie poruszając głową patrz na boki, w górę i w dół, a następnie zatocz wzrokiem kilka kółek.

W czasie przerwy rysuj palcami na biurku koła różnej wielkości. W trakcie tej czynności wódź wzrokiem za palcem.

Co jakiś czas przenieś wzrok na dowolny przedmiot i „obrysuj” go wzrokiem. Patrz to w górę, to w dół, w lewo i w prawo. Potem na poszczególne rogi monitora. Na koniec „rysuj” oczami koła, raz w jedną, raz w drugą stronę.

Weź w dłonie długopisy. Rozsuń ręce na szerokość 40 cm, trzymaj je w odległości 50-60 cm (na długość rąk) od oczu. Zbliżaj ręce do twarzy, przenosząc wzrok z jednego długopisu na drugi. Znów wyprostuj ręce i tylko jedną przesuwaj do oczu, patrząc przy tym raz na jeden, raz na drugi długopis.

Umieść przed sobą ołówek, w odległości 6-15 cm. Wybierz przedmiot odległy o około 6 m od siebie. patrz po 2 sekundy na te przedmioty. Powtarzaj, aż poczujesz, że twoje oczy naprawdę pracują.


 Codzienna porcja gimnastyki
Ćwiczenia zostały opracowane przez okulistów. Trening jest prosty, można go wykonywać wszędzie. Ćwiczyć powinien każdy, komu zależy na tym, by mieć zdrowe oczy i dobry wzrok. Nie ma ograniczeń, jeśli chodzi o wiek, a także wady wzroku. Trening polecany jest szczególnie tym osobom, które wiele godzin wpatrują się w ekran komputera, dużo czytają. Dzięki ćwiczeniom wzrok nie poprawi się natychmiast i nie od razu minie uczucie pieczenia. Aby osiągnąć cel, konieczna jest systematyczność i wytrwałość. Ćwicz co najmniej raz dziennie. Efekt będzie widoczny mniej więcej po miesiącu.

Sztafeta spojrzeń. Stań przy oknie, wyjrzyj na zewnątrz. Zakryj prawe oko 2 palcami prawej ręki. Lewym okiem kolejno spójrz na czubek nosa, wyciągnięty przed siebie palec wskazujący i 3 przedmioty, które znajdują się w odległości 15 m. Potem zakryj lewe oko, powtórz ćwiczenie prawym okiem.

Optyczne odżywianie. Nie ma nic wspólnego z jedzeniem. Potrzyj dłonie jedna o drugą, aby były ciepłe. Zakryj nimi zamknięte oczy. Oddychaj powoli 10 razy. Oderwij od oczu dłonie, popatrz dookoła. Powtórz ćwiczenie 5 razy.

Joga dla oczu. Ruszaj tylko gałkami ocznymi. Popatrz do góry i na dół, potem na prawo i na lewo. Kilka razy mrugnij. Całe ćwiczenie powtórz 20 razy. Następnie spójrz na sufit, potem w lewo i w prawo,, kreśląc oczami trójkąt (10 razy). Zakończ ćwiczenie, delikatnie masując powieki.


 Fitness dla oczu
Jeśli będziesz regularnie gimnastykować wzrok, możesz widocznie poprawić jego kondycję. Przystępuj do ćwiczeń zrelaksowana. W czasie ich wykonywania zwracaj uwagę na prawidłowy, miarowy oddech, oraz odprężenie mięśni szyi i karku.

Zasłanianie oczu zwane jest palmingiem (od ang. słowa „palm”, czyli dłoń). Oprzyj łokcie (poprzednio napisałam oczy o stół, i na zapytanie Anulki jak ma to zrobić – strasznie się uśmiałam z siebie. … hihihi. Aniu dziękuję za tak dokładne weryfikowanie tekstu napisanego przez mnie). Dłońmi szczelnie zasłoń oczy (mogą być otwarte) i wyobraź sobie pogodne, dynamiczne obrazy, np. falujący łan zboża czy latające ptaki. Jeśli przed oczami pojawią się kolorowe wzorki, to znak, że ze wzrokiem nie jest najlepiej (przemęczenie, choroba lub wada). Gdy zobaczysz czerń – wszystko jest w porządku. Potem chwilę wędruj wzrokiem po jakimś tekście. Następnie szybko przenoś go z jakiegoś przedmiotu stojącego blisko (do pół metra) na znajdujący się w oddali. Nie skupiaj się na nich długo, by nie doszło do zaburzenia ostrości widzenia.

Jeśli palming sprawia ci trudność, wykonuj kilka razy dziennie „motyla”. Zamknij oczy na parę sekund, a potem trzepocz kilkanaście sekund rzęsami jak motyl skrzydłami. Gdy oczy się nawilżą, możesz przerwać ćwiczenie.

Unikaj długiego wpatrywania się w jeden punkt. Kiedy świeci słońce, noś okulary filtrem UV. Zdejmuj je, gdy wchodzisz do pomieszczenia, w którym panuje półmrok – unikniesz przemęczenia oczu.

Kąpiel słoneczna (solaryzacja). Pobudza komórki siatkówki, łagodzi światłowstręt, zapobiega odruchom mrużenia oczu i marszczenia brwi. Wykonuj je, gdy wychodzisz z ciemnego pomieszczenia na słońce, po długim czytaniu, wielogodzinnej pracy przy komputerze. Usiądź na krześle lub leżaku twarzą do słońca, (w dni bez słońca można użyć żarówki 150 W, umieszczonej w odległości metra od oczu). Przymknij powieki i odchyl głowę do tyłu. Powoli kręć głową tak długo, dopóki odczuwasz przyjemność. Gdy ćwiczenie cię znuży, przerwij je i zastosuj palming.

Mruganie.Pozwala oczom wypocząć, nawilża je i dezynfekuje, rozprowadzając łzy po gałce ocznej. Okazją do wytrenowania prawidłowego mrugania jest czytanie książek. Mrugnij powiekami przy każdej literze przez pięć, siedem pierwszych rzędów czytanego tekstu. Zauważysz, że po każdym mrugnięciu litery widzisz ostrzej. Po przeczytaniu fragmentu tekstu oderwij wzrok, popatrz w przestrzeń. Możesz też na spacerze mrugnięciami „liczyć” drzewa, samochody albo przechodniów.


 Pożyteczne zabiegi
Stosuj je oprócz ćwiczeń. Skutecznie usuwają zmęczenie i poprawiają wzrok.
Obmywanie powiek
(tzw. kuracja Kneippa). Zamknij oczy, wylej łyżkę wody najpierw na jedną, a potem na drugą powiekę, powtórz 10 razy. Zabieg przeprowadzaj rano i wieczorem. Rano pierwsza łyżka wody powinna być ciepła, kolejna coraz chłodniejsza, wieczorem – odwrotnie.

Kilka razy dziennie nawilżaj gałki oczne specjalnymi preparatami. Najlepszą ochroną dla przemęczonych oczu jest luteina oraz świetlik.

Bardzo chciałam podziękować Eremi , za kolejną nagrodę,
  Nagrodę Serca …

Cóż, więc i ja otwieram me serce, ku Wam wszystkim. Wszak Pan Bóg kazał się nim dzielić, pomimo, iż serce jedno mamy.

Eremi stokrotne dzięki za serducho, którym chcesz dzielić się !!!

28 myśli na temat “Ćwicz zmęczone oczy

  1. Fajne ćwiczenia! Ja na zmęczone oczy używam kropli starazolin hydrobalans, bo są super nawilżające i szybko po nich znika uczucie zmęczenia. I nie muszę wyjmować soczewek, żeby je zakroplić

    Polubienie

  2. Jesli chodzi o dbanie o zwrok, to wiadomo iz odpowiednie odzywianie sie wplywa na jego poprawe. Ale mozna oprocz tego stosowac jakis suplement diety, tak jak ja. Ja zazywam Gold Luteine od paru tygodni i naprawde widze poprawe.

    Polubienie

  3. Witaj JaGo::) Już melduję się z nowego domku::))Trochę to trwało ale pomalutku cd…nastąpił.Bardzo ciekawy tekst napisałam o oczach….Jeszcze tu wpadnę poczytam spokojnie .Dzisiaj czas mnie goni ::)Ale kilka rad sobie wydrukuje i powieszę przed oczyma::)) Tak sie składa że siedząc przed kompem mam duże okno na świat i w koło zieleń otacza mnie latem…Tak że często kikam za okno ::) Ale gimnastyka i masaż jest świetny muszę nauczyć się tego koniecznie .Zapraszam więc na blogowe salony ….www.darylosu.blog.onet.pldanka-lira…dawna baju..baju…

    Polubienie

    1. Witaj Danusiu, jak dobrze, że się znalazłaś …Myślę, że w nowym domku dasz sobie radę, przecież nie trzeba się, aż tak bardzo spieszyć, już do Ciebie lecę z odwiedzinami.Cieplutko pozdrawiam

      Polubienie

  4. Oczy i wzrok… często zaczynamy je doceniać, gdy zaczynają nam szwankować… a szkoda. Warto o nie dbać zawsze. Mnie przeraża brak dbałości o słuch u młodzieży. Rośnie nam w przyszłości głuche społeczeństwo. Już dane są alarmujące, a co bedzie potem… Pozdrawiam zołza63

    Polubienie

    1. Zołzo myślę, że rośnie nam nie tylko głuche społeczeństwo, ale i ślepe. Co to będzie, co to będzie … głucho wszędzie, ciemno wszedzie, pozostanie tylko rozpacz …Cieplutko pozdrawiam.

      Polubienie

  5. Witam JaGuś po dłuższej mojej nieobecności – żałuję, że tak rzadko do Twego saloniku wpadałam…Tyle ciekawych porad przekazujesz, że chyba zmienię przyzwyczajenia i będę już częstszym gościem. Fakt, że oczy mam szalenie przemęczone i nie zawsze pomagają same kropelki. Jeżeli pozwolisz to kilka Twych cennych rad sobie spiszę!!! Pozdrawiam serdecznie i cieplutko. Grażyna – http://grasza44.blog.onet.pl/.

    Polubienie

    1. Tak właśnie się zastanawiałam, gdzież ta Grasza się podziała. Miło mnie znowu Ciebie u mnie gościć, i bądź tyle razy, ile tylko zechcesz. Kopiuj też co zechcesz, wszak piszę to dla Was, nie może być inaczej … :))A jeżeli chodzi o oczy, to naprawdę za mało o nie dbamy i myślimy, że będą nam służyć do końca. Najgorszy szkopuł będzie jak się zbuntują !Cieplutko pozdrawiam.

      Polubienie

  6. Wspaniałe ćwiczenie, niektóre znam od dawna i je stosuję. Powiedz mi tylko, jak mam wykonać zalecane przez Ciebie ćwiczenie: „Oprzyj oczy o stół”, bo jakoś nie udało mi się tego zrobić.Życzę miłej soboty.

    Polubienie

    1. hahaha … ale się uśmiałam sama z siebie, faktycznie ciekawe jak tu można oczy oprzeć o stół. Anulko dziękuję za tak dokładne czytanie tekstu, ale Ty to już masz we krwi – jak zauważyłam. No i bardzo dobrze, chociaż mogę się poprawić. Ja się uśmiałam nieźle, więc niech i inni się pośmieją też … :))Pozdrawiam cieplutko

      Polubienie

      1. JaGuś, naprawdę zawsze każdy post u każdego blogowicza czytam bardzo uważnie, jeśli czegoś nie rozumiem, to czytam jeszcze raz. Taką już mam naturę.Życzę słonecznej niedzieli.

        Polubienie

        1. i myślę, że to Ci pozostało z lat, kiedy musiałaś sprawdzać dzieciom zeszyty, jako nauczycielka, też musiałaś dokładnie je studiować, a teraz pozostało Ci to w nawyku, i niech tak pozostanie …Cieplutko pozdrawiam.

          Polubienie

          1. Między innymi z tego powodu popsułam sobie oczy, że codziennie wieczorem zasiadałam nad zeszytami. a teraz psuje mi komputer.Życzę miłego dnia.

            Polubienie

            1. Widzisz Anulko jak to jest, najpierw człowiek mitrężył wzrok nad zeszytami i książkami, a teraz w zastępstwie przyszedł komputer, I nie wiem czy nie jest on o wiele gorszy dla naszych oczu ..Pozdrawiam serdecznie.

              Polubienie

  7. Niedobór pewnych witamin i minerałów może także powodować osłabienie wzroku, a nawet ślepotę. Nadmiar jest też nie wskazany. Na przykład przedawkowanie witaminy A może spowodować ślepotę. A ja nareszcie wiem dlaczego pewien afrykański rodzaj drzew nazywamy palmami… 🙂 Chyba dlatego, że ich liście przypominają dłonie….. Ale nie muszę mieć racji… 😀

    Polubienie

    1. Czyli co za dużo to nie zdrowo !A wiesz Eremi, że niezłe skojarzenie z tą palmą i dłonią miałaś. Nawet palma przypomina nieco dłoń, jakby co ….Cieplutko pozdrawiam.

      Polubienie

      1. Nie znam angielskiego. Mały się uczy go (a ja trochę z nim), ale tego słowa nie miał, mimo że części ciała wałkują drugi rok.

        Polubienie

        1. Eremi, żeby nie popełnić gafy, sprawdziłam w słowniku polsko-angielskim (kiedyś tam troszku się nawet uczyłam tego języka), a jeszcze dla większej pewności sprawdziłam także w Wikisłowniku, i potwierdzam, że palm – to dłoń ..Pozdrawiam cieplutko.

          Polubienie

            1. Czasami i mnie się to zdarza – także nie martw się … :))Dziwę się, jak Ty znajdujesz czas jeszcze na jakieś portale, ale to świadczy dobrze o Tobie Pani Dziennikarko.Cieplutko pozdrawiam.

              Polubienie

  8. Dzięki za bardzo przydatne wskazówki:)A ja robiąc na przekór, zapraszam przed komputery na konkurs na moim blogu, w którym możecie wygrać kosmetyki do włosów! Pozdrawiam 🙂

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s